ЗМІСТ

І. ВСТУП ………………………………………………………………………... 2

II. Мета та завдання…………………………………………………………….3


III. Основні принципи та функції сприяння розвитку творчих здібностей обдарованих школярів………………………………………………………4

ІУ. Зміст роботи з напрямку забезпечення розвитку творчих здібностей обдарованих школярів…………………………………………………………5

У. Шляхи реалізації Концепції……………………………………..……….6

УІ. Перспективний план роботи по впровадженню програми "Творча обдарованість" на 2011 - 2017 рр…………………………………………..8

УІІ. Очікувані результати від реалізації програми "Творча обдарованість"………………………………………………………………….9

Генії не падають з неба, вони повинні мати можливість отримати освіту й мати умови для розвитку.
А.Бебель


І. ВСТУП

Обдаровані діти– майбутній цвіт нації, інтелектуальна еліта, гордість і честь України, її світовий авторитет, а тому перед кожним педагогічним колективом стоїть завдання спрямоване на забезпечення формування інтелектуального потенціалу нації шляхом створення оптимальних умов для всебічно обдарованої молоді .На сучасному етапі розвитку освіти актуальними є питання удосконалення системи управління навчальним закладом і переводу школи в новий стан, який забезпечить надання населенню широкого спектру якісних освітніх послуг залежно від потреб людини, суспільства та ринку праці. В цій парадигмі науковцями відводиться важливе місце вихованню людини інтелектуально розвинутої, з високими моральними якостями. Особлива роль належить школі, яка готує майбутнє для Батьківщини. За останні роки змінилися погляди батьків на школу та їх вимоги щодо здобуття дітьми освіти. Батьки мають можливість вибирати ту школу, яка, на їх погляд, надає не тільки глибокі знання, а і виявляє здібності їх дітей, працює на перспективу. Тому у школі повинні працювати справжні інтелектуали, які здатні закласти основу для майбутнього професійного вибору учнів. Задача номер один – створити привабливий імідж навчального закладу, щоб у дітей було бажання відвідувати школу з радістю і надією. Основою формування іміджу успішності є розуміння наступних положень:
- кожна дитина має задатки;
- кожна дитина прагне реалізувати свої здібності.
Здібності та задатки розвиваються та реалізуються при умові сприятливого зовнішнього середовища і сукупності внутрішніх потенцій. Ми визначаємо обдаровану дитину як таку дитину, що відрізняється від однолітків яркими видатними здібностями, або вона має внутрішні передумови для високих досягнень, в тому або іншому виді діяльності. А під здібностями ми розуміємо індивідуальні особливості, які дозволяють при сприятливих умовах успішно оволодівати діяльністю.
Обдарованість— це не лише своєрідне поєднання здібностей людини, а й своєрідний сплав її особистісних якостей. Розвиток і виховання обдарованих дітей вирішує проблему формування творчого потенціалу суспільства. Система освіти України відповідно до вимог Національної доктрини розвитку освіти має забезпечити «формування у дітей та молоді сучасного світогляду, розвиток творчих здібностей і навичок самостійного наукового пізнання, самоосвіти і самореалізації особистості»; «створення умов для розвитку обдарованих дітей та молоді».

Мета докорінної перебудови сучасної школи полягає в переорієнтації на особистісно діяльнісний підхід до кожного учня з метою забезпечення розвитку здібностей і обдарувань дітей, їх пізнавальних інтересів, підвищення загальної культури школярів, формування активної особистості.

Актуальність сприяння розвитку творчих здібностей обдарованих школярів зумовлена реаліями сьогодення, які вимагають виконання державної національної програми «Творча обдарованість», Указів Президента України, Закону України «Про загальну середню освіту», обласну комплексну програму "Обдаровані діти: молодь Кіровоградщини".



II. Мета та завдання

Мета: виявлення рис обдарованості особистості, всебічне сприяння розвитку особистості, формування творчої особистості, створення системи роботи з обдарованими дітьми та створення умов для формування і розвитку обдарованої особистості, реалізації її потенціалу.

Завдання:

  • виявлення та сприяння розвитку інтелектуально обдарованих школярів;

· формування готовності до свідомого вибору майбутньої професії, стимулювання школярів до навчання у вищих навчальних закладах;

· сприяння самовираженню учнів у різних видах діяльності; задоволення їх потреб, інтересів та стимулювання творчого самовдосконалення;

· формування покоління майбутніх науковців та практиків, творчих, ініціативних, підприємливих, для різних галузей суспільного життя;

· підвищення інтересу до поглибленого вивчення базових дисциплін, виявлення рівня сформованості вмінь дослідницької роботи через гуртки, факультативи, олімпіади тощо;

· виховання компетентної особистості, здатної здійснювати самостійний вибір та приймати відповідальні рішення;

· сприяння вдосконаленню навчально-виховного процесу та застосуванню сучасних прийомів і методів навчання;

· використання нових навчальних планів, програм, підручників з метою розвитку творчого потенціалу обдарованої молоді.


ІІІ. Основні принципи та функції сприяння розвитку творчих здібностей обдарованих школярів


1. Єдність - передбачає спільність мети і завдань кожного з ступенів, наступність і взаємозв’язок між ними, надання усім дітям однакових стартових умов для здобуття загальної середньої освіти. Школа є невід’ємною ланкою системи безперервної освіти і забезпечує рівень загальноосвітньої підготовки, достатній для подальшого здобуття освіти на наступних її етапах.
2. Варіативність - означає визнання правомірності різних шляхів реалізації єдиної мети і завдань шкільної освіти на основі застосування різних педагогічних систем і технологій.
3. Демократичність – визначається відкритістю перед суспільством, участю учнів, їхніх батьків, педагогічного колективу і представників громадськості у розробці та реалізації стратегії і змісту її діяльності, відповідальністю навчального закладу за якість освітніх послуг перед споживачем і державою.
4. Поєднання національного і загальнолюдського – означає, що домінантою виховного процесу має стати виховання в учнів патріотизму з новим змістовним наповненням. З одного боку, це виховання почуття любові до рідного краю, свого народу, держави, відповідальності за їх майбутнє, а з іншого – відкритість до сприйняття різноманітних культур світу, освоєння фундаментальних духовних цінностей людства – гуманізму, свободи, справедливості, толерантності, культури миру, національного примирення, збереження природи.
5. Світський характер – означає побудову освітнього процесу на засадах наукових знань, розгляд будь-якого предмету вивчення у відповідності з даними про нього сучасної науки. Втручання в діяльність школи релігійних організацій, пропаганда релігійних віровчень, прилучення учнів до релігійної віри у школі не допускаються. Водночас у процесі вивчення гуманітарних предметів доцільне загальне ознайомлення школярів з релігіями як феноменом загальнолюдської культури.

В основу роботи з обдарованими дітьми покладенопринципи:

Ø орієнтація на вищі кінцеві результати;

Ø безперервна передача знань( навчатися й навчати інших необхідно стільки, скільки потребує досконале володіння темою);

Ø співпраця й товариська взаємодопомога;

Ø різноманітність завдань;

Ø навчання за здібностями;

Ø Виконання програми здійснюється за такими напрямами:
науково- методичне забезпечення роботи з обдарованими учнями;

- виявлення та відбір обдарованих дітей;

- навчання, виховання та розвиток обдарованих дітей;

- стимулювання та заохочення навчальної й позакласної діяльності учнів.


ІV. Зміст роботи з напрямку забезпечення розвитку творчих здібностей обдарованих школярів

Зміст роботи спрямований на виявлення, підтримку обдарованої дитини; узагальнення, поширення кращого досвіду педагогічних та науково-педагогічних працівників, який забезпечує розвиток особистості з урахуванням специфіки і рівня її здібностей та формування в молоді системи уявлень, сприяє становленню світоглядних орієнтацій, виробленню власної філософії життєдіяльності, самоідентифікації та самореалізації в кожній із сфер суспільного життя.

Цій меті при застосуванні тренінгових методів діагностики виявлення і розвитку прихованої обдарованості підпорядковуються пошук, відбір та підтримка обдарованої дитини.

Навчання і розвиток обдарованих дітей забезпечує розширене та поглиблене вивчення навчальних предметів з використанням таких методів, як проблемно-розвивальне, гуманно-особистісне, індивідуальне навчання тощо.

Організація навчальної діяльності поєднує два взаємозв’язаних напрями: набуття знань та практичне їх застосування. Це сприяє розвитку пізнавальних здібностей, логічного мислення, виробленню практичних умінь та навичок, необхідних для трудової діяльності, створює умови для формування в особистості вміння міркувати, аналізувати, співставляти, ставити запитання, шукати відповіді, критично та всебічно розглядати проблему, досліджувати та експериментувати, робити власні висновки, орієнтуватися й адаптуватися до нових соціальних умов.

Групи обдарованих дітей:

Інтелектуальні здібності

Художні здібності

Музичні здібності

Наукові здібності

Літературні здібності

Артистичні здібності

Технічні здібності

Спортивні здібності

Результати діагностики обговорюються на нараді при директорові, засіданнях ШМО, де визначаються діти за рівнями і створюється банк даних.

V. Шляхи реалізації Концепції

На рівні шкільних методичних об’єднань:

- розробка та впровадження методичних матеріалів по організації роботи з обдарованими дітьми;

- матеріали з досвіду роботи;

- написання індивідуальних програм по роботі з обдарованими учнями;

- пошук та впровадження інноваційних технологій у процес навчання;

- забезпечення науково-пошукової діяльності учнів;

- підготовка учнів до олімпіад, конкурсів.

Принципи розробки програм для обдарованих дітей

1.Визначення сильних і слабких сторін кожного учня.
2. Індивідуальна програма має складатися з різноманітного навчального матеріалу, що відповідає інтересам обдарованої дитини.
3. Індивідуальна програма має передбачати принципи поступовості і послідовновності.
4. Чітка система оцінювання.

На рівні адміністрації школи:

- організація педагогічного процесу з метою забезпечення розвитку здібностей обдарованих учнів;

- визначення варіативної частини робочого навчального плану;

- розробка комплексу науково-методичних та навчальних матеріалів, конкретних методичних рекомендацій;

- підбір педагогічних кадрів відповідного рівня, здатних сприяти творчій праці учня;

- постійне вивчення педагогічної майстерності вчителів, забезпечення умов для їх самостійної діяльності, підвищення загальнокультурного та професійного рівня;

- забезпечення участі обдарованих учнів у конкурсах, змаганнях, олімпіадах,конференціях, конкурсів- оглядів творчих і наукових учнівських робіт, виставок, спрямованих на виявлення і самореалізацію обдарованих дітей.

На рівні методичної ради:

- проведення науково-практичних конференцій, семінарів, присвячених проблемам розвитку творчого потенціалу педагогів та школярів;

- впровадження у практику роботи школи нових освітніх технологій;

- організація у школі виставок нових технологічних і методичних засобів, презентації індивідуальних програм творчих вчителів, спрямованих на виявлення і розвиток обдарованих дітей.

На рівні діяльності педагога:

1. Вивчення вчителями характерних особливостей обдарованих дітей та спе-
цифіки роботи з ними.
2. Створення індивідуальних програм та планів роботи з обдарованими ді-
тьми учителями-предметниками та класними керівниками.

3. Розгляд питання роботи з обдарованими дітьми на педрадах та засіданнях
шкільних методичих об’єднаннях.
4. Організація роботи спецкурсів, факультативів згідно з творчими потребами дітей.
5. Проведення в школі предметних тижнів, до участі в яких залучати обдарованих дітей.
6. Організація і проведення предметних олімпіад з базових дисциплін серед
учнів 5-11 класів.
7.Проведення систематичної підготовки дітей до участі у районних та обласних олімпіадах з базових дисциплін.

На рівні сім’ї:

  • створення стимулюючої духовної та морально-психологічної атмосфери;
  • побудова оптимального режиму життя, діяльності та розвитку учня;
  • інтеграція зусиль зі школою, позашкільним закладом;

· забезпечення адекватної фінансової та матеріальної підтримки прагнень дитини;

· оволодіння необхідним обсягом психолого-педагогічних знань, умінь і навичок щодо вивчення та підтримки школяра.

УІ. Перспективний план роботи

по впровадженню програми "Творча обдарованість"

на 2011 - 2017 рр.

№ п/п Зміст заходу Відпові-дальний Термін виконання Відмітка про виконання
1. Наукове-методичне забезпечення роботи з обдарованими дітьми
1.1 Провести організаційне засідання з питань організації роботи з обдарованими дітьми МР Вересень, 2011
1.2 Створити картотеку нормативно-правових документів та науково-методичних матеріалів «Обдаровані діти» з метою інформаційного забезпечення педагогічних кадрів ЗНР постійно
1.3 Скласти методичні рекомендації вчителям, батькам в роботі з обдарованими дітьми (анкети, пам’ятки) Заступ.директ. Жовтень, листопад, 2011
1.4 Розглядати на засіданнях МР, МО пояснювальні записки до програм, методичних посібників, підручників з навчальних дисциплін МР, голови МО Серпень, вересень, щорічно
1.5 Висвітлювати результати роботи з обдарованими дітьми та хід виконання даної програми в школі Голови МО постійно
1.6 Розробити критерії визначення рейтингу предметної орієнтації пізнавальних інтересів та здібностей учнів Заступ.директ. листопад, 2011
  1. Система пошуку обдарованих дітей
2.1 Розробити діагностичні карти для виявлення інтелектуально і творчо обдарованих дітей Заступ.директ. Жовтень 2011
2.2 Проводити практичні семінари, «круглі столи», тренінги для педагогів школи Заступ.директ., голови МО постійно
2.3 Проводити діагностичні тестування, спрямовані на пошук обдарованих дітей, на предмет визначення інтелектуального рівня різних вікових груп школи Класні керівн. Вересень, грудень, щорічно
2.4 Активізувати роботу вчителів предметників по проведенню предметних шкільних олімпіад Вчит.-предмет Вересень, жовтень, щорічно
2.5 Готувати учнів до участі у міських, обласних олімпіадах, Всеукраїнських конкурсах, турнірах Вчит.-предмет постійно
2.6 Створити банк «Обдарованість» з числа учнів школи за кваліфікацією здібностей: - інтелектуальних; - академічних; - креативних; - спілкування і лідерства; - художніх і музичних; спортивних Класні керівн., вчителі-предмет постійно
2.7 Визначити рейтинг навчальних предметів за результаттами аналізу предметної орієнтації пізнавальних інтересів і здібностей учнів та за результатами міських предметних олімпіад Класні керівн., заступ. директ. постійно

УІІ. Очікувані результати від реалізації програми "Творча обдарованість"

- розробка і впровадження механізму пошуку і відбору обдарованої молоді;

- створення науково-педагогічної інформаційної системи;

- впровадження сучасних педагогічних та інформаційних технологій;

- підвищення професійного рівня педагогів;

- створення системи морального заохочення обдарованій молоді до науково-дослідницької діяльності;

- виховання особистості, збереження традицій і досвіду педагогічного колективу школи.

Кiлькiсть переглядiв: 156

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.